بخش: اصلی -> بیمه باربری پرسشها :پاسخها :
1- به طور کلی چه نوع خطراتی تحت پوشش بیمه باربری و حمل و نقل قرار می گیرد؟
بیمه باربری در صورت خسارت به مورد بیمه در اثر بروز یکی از حوادث آتش سوزی ، انفجار، صاعقه برای وسیله حمل مورد نظر،آن را جبران می نماید.
به این معنی که به محض منعقد شدن یک قرارداد بیمه باربری، بیمه گر حداقل پوشش های بالا را تضمین می کند .البته توجه داریم که در این نوع بیمه یک سری خطرات به طور کلی قابل بیمه شدن نیستند و بیمه گر به هیچ وجه ریسک آنها را نمی پذیرد.اما یک سری از ریسک ها را می توان به عنوان خطر اضافی و با حق بیمه بیشتر در یک توافق با شرکت بیمه مذبور بیمه نمود.
2- قرارداد بیمه ای open coverچیست؟
قرارداد Open Cover نوعی قرارداد کلی بیمه برای حمل کالا در طول دوره اعلام شده بیمهنامه است که در آن ارزش مورد بیمه و همچنین شرایط حاکم بر هر مورد از حمل تغییر میکند. در این حالت بیمهگذار به محض انجام هر مورد حمل (و یا طبق قرارداد به صورت روزانه، هفتگی و یا ...) فهرستهای حمل، مشخصات ازرش و حق بیمه آن را اعلام و بیمهگر متناسب با آن الحاقیهای به قرارداد کلی اضافه میکند. یکی از محدودیتهائی که در روش بیمه نامه با شرایط عمومی وجود دارد، این بود که بیمه گذار در ابتدا صدور بیمه نامه صدرصد حق بیمه یا درصد بالائی از حق بیمه را پرداخت می نمود ، و این خود مشکلی بود چرا که ممکن بود حملهای نهائی در ماههای دیگر حمل میگردید ، لذا روش دیگری مطرح گردید بنام صدور بیمه نامه یا قرارداد به روش پوشش باز 3- کدامیک از انواع بیمه های باربری در حمل ونقل کالا به خارج از کشور مناسب است؟
در مورد این نوع حمل کالا،بیمه نامه با شرایط Aپیشنهاد می گردد.چرا که این نوع بیمه نامه جامع بوده و در مقابل تمام خطرات از محموله شما حمایت می نماید. 4- منظور از بیمه نامه با شرایط A چیست؟
در این نوع بیمه کلیه خطراتی که ممکن است در جریان حمل و نقل از مبدأ تا مقصد نهایی اتفاق افتد و خسارت ایجاد نماید تحت پوشش می باشد. به عبارت دیگر ، در بیمه با شرایط A شرکت بیمه متعهد به جبران هر نوع خسارت بدون کسر فرانشیز و به طور کامل می باشد که در جریان حمل و نقل از مبدأ تا مقصد نهایی به کالا وارد شود ، مگر آنکه خسارت ناشی از موارد استثناء مندرج در مجموعه شرایط A باشد. 5- شرایط نوع B در بیمه نامه حمل و نقل به چه صورت است؟
در بیمه نامه با شرایط B ، شرکت بیمه مذکور، متعهد جبران خساراتی است که در نتیجه بروز حوادث معینی که در مجموعه شرایط B نام برده می شود، به وجود آید. در این شرایط خطراتی نظیر زلزله ، آتش فشان ، صاعقه ، به دریا افتادن کالا از روی عرشه کشتی ، ورود آب دریا به کشتی و انبار کشتی ، آسیب وارده به کالا در نتیجه تخلیه و بارگیری ، عدم تحویل یک بسته کامل ، دزدی، دله دزدی ،قلاب زدگی، چنگک زدگی ، روغن زدگی ، ریزش خسارت ناشی از کالای مجاور نیز تحت پوشش قرار میگیرد و در صورت بروز خسارت در صورتیکه خسارات وارده در نتیجه حادثه نباشد حداقل 3% ارزش هر بسته به عنوان فرانشیز به عهده بیمه گذار میباشد.
لازم به ذکر است که این نوع پوشش تمام خطرات بیمه نامه نوع C را نیز در بر می گیرد
6- اگر محموله مورد نظر با شرط C در بیمه ئامه،بیمه شده باشد،در این حالت چه نوع خساراتی تحت پوشش می باشد؟
خطرات مشمول بیمه در مجموعه شرایط بیمهگران کالا با شرطC به شرح زیر می باشد:
- آتشسوزی و انفجار
- به گل نشستن ، زمینگیر شدن، برخورد با کف دریا، غرق شدن، واژگون شدن (کشتی یا شناور(
- واژگون شدن یا از راه یا از خط خارج شدن وسیله حمل زمینی
- تصادم یا برخورد کشتی ، شناور یا هر وسیله حمل دیگر با هر جسم خارجی به غیر از آب
- تخلیه کالا در بندر اضطراری
- تفدیه کالا در جریان زیان همگانی
- به دریا انداختن کالا برای سبکسازی
7- در چه صورتی خسارت وارده به کالا و محموله،با توجه به بیمه نامه قابل جبران از طرف شرکت بیمه نخواهد بود؟
همانطورکه می دانیم تنها خساراتی که در بیمه نامه قید شده است و مشمول شرایط ذکر شده در بیمه نامه می شود،قابل جبران است.اما در مورد بیمه نامه های مربوط به حمل کالا استثنائات به طور معینی طبقه بندی شده اند که در هر سه نوع شرط ذکر شده نیز یکسان می باشند.این استثنائات به شرح ذیل است:
(مواردی که از شمول بیمه خارج می باشند):
- اشعه یون ساز و آلودگی مواد رادیواکتیو ناشی از هرگونه سوخت یا فضولات هسته ای
- عدم قبول ورود کالا از طرف بیمه گذار و یا ممانعت از ورود کالا توسط کشور وارد کننده کالا
- سوء عمل از سوی بیمه گذار که منجر به خسارت یا تلف مورد بیمه شده باشد.
- نشست و ریزش عادی مورد بیمه و خطرات مشابه آنها مانند کسری عادی وزن و فرسودگی و پوسیدگی
- تلف، آسیب یا هزینه ناشی از ناکافی و نامناسب بودن بسته بندی یا آماده سازی مورد بیمه
- تلف، آسیب یا هزینه ناشی از عیب ذاتی با ماهیت مورد بیمه
- تلف، آسیب یا هزینه ناشی از کاربرد هر نوع سلاح جنگی که با انرژی، شکست هسته ای یا واکنش مشابه دیگر یا نیروه و ماده رادیواکتیو کار کند.
- عدم قابلیت دریانوردی کشتی با کرجی با متناسب بودن کشتی، کرجی، وسیله حمل، کانتینر یا لیف وان جهت حمل سالم مورد بیمه.
توضیح اینکه: خطرات جنگ، اعتصاب، شورش، بلوا، تروریسم، جزء استثنائات بیمه نامه است و در صورتی که توافقی بین بیمه گر و بیمه گذار انجام پذیرد این خطرات می تواند تحت پوشش قرار گیرد.ضعف بسته بندی که منجر به آسیب کالا گردد نیز، جزء استثنائات خطرات مورد بیمه است.
8- در بیمه حمل و نقل دریائی و طبق قانون بیمه کشور ما حداکثر خسارت بر چه اساسی پرداخت می شود؟
این نوع خسارت با توجه به ارزش کالا در مقصد مورد محاسبه قرار می گیرد. 9- تفاوت نرخ بیمه در بیمه نامه های با شرایط A وB و C به چه صورت است؟
حق بیمه بیمه نامه با شرط A ،20% بیشتر از بیمه نامه با شرایط B بوده و شامل فرانشیز نیز نمیگردد.بیمه نامه با شرط C ،نیز دارای فرانشیز نمی باشد.میزان حق بیمه و فرانشیز های مربوطه در بیمه نامه با شرط B ،طبق مورد معین می گردد. 10- اعتبار قرار داد بیمه دریائی من تا چه زمانی است؟
مسلماً این مورد در بیمه نامه قید شده است.اما در هر صورت پس از تحویل کالا به مالک یا خاتمه مدت قرارداد ،هرکدام زودتر اتفاق بیفتد،قراغر داد پایان یافته تلقی می گردد. 11- آیا خسارات ناشی از تأخیر در بارگیری مشمول بیمه می شود؟
بله،اما توجه داریم که خسارات اضافی ناشی از این تأخیر توسط بیمه جبران نخواهد شد. 12- منظور از خسارت همگانی چیست و جبران خسارت حاصل ازآن بر عهده کیست ؟
به هنگام ایجاد خطر برای کشتی و یا محموله تحت حمل توسط آن ،اگر بتوان با خالی کردن بار کشتی ،از رسیدن آسیبهای بیشتر به خود کشتی یا بارآن جلوگیری کرد،باید این کار را انجام داد.خسارت حاصل از انجام این کار عمدی را زیان همگانی گویند. جبران خسارت نیز به صورت سرشکن،بر عهده صاحبان کالا وکشتی ودر هر حال ذینفعان انجام عمل نجات کشتی ها و کالاست. است.که البته آنها نیز می توانند این خسارت را بیمه کنند.بیمه گر تنها در حالتی که هزینه ها در اثر خطر های بیمه شده ایجاد شده باشد،نسبت به پرداخت خسارت متعهد است. 13- در صورت وقوع آتش سوزی در کشتی،جبران خسارت آن توسط بیمه گر به چه صورت است
در وهله اول باید نوع آتش سوزی و منشأ ایجاد آن بررسی گردد.در وهله بعدی نیز باید به شرایط بیمه نامه و پوششهای بیمه ای در نظر گرفته شده در آن توجه داشت.به هر حال بیمه گر متعهد جبران خسارتهائی است که علت بلافصل آن یکی از خطر های بیمه شده است. برای مثال اگر علت آتش سوزی یک حادثه طبیعی یا ناشی از عیب ذاتی اشیای بیمه شده باشد،خسارت آن در تعهد بیمه گر نیست. 14- کالاهائی که با کشتی حمل شده و قرار است که در خشکی ادامه سفر دهد،چگونه باید بیمه شود تا در کل سفر تحت پوشش باشد؟
از آنجا که مقررات حمل دریائی با حمل زمینی یکسان نیست،ولی چون شرایط حمل و نقل دریائی بر زمینی ارجح است،بنابراین بیمه گزار ترجیح می دهد که کالای خود را با شرایط دریائی بیمه کند.در واقع همین نوع بیمه،خطر های وارده به کالا در خشکی را نیز بیمه می کند. 15- مرور زمان در بیمه حمل و نقل دریائی کالا چگونه است؟
مرور زمان معمولاً در بارنامه قید میشود. مرور زمان یکسال است و آغاز آن از زمانی است که گیرنده یا شخصی که نمایندگی او را دارد اطلاع یابد که محموله برای تحویل آماده است. چنانچه محموله از کشتی تخلیه شود و در اختیار مقامات بندری قرار گیرد، در مواردی که مقامات بندری نمایندگی گیرنده کالا را نداشته باشند تا هنگامی که گیرنده اطلاع نیافته باشد که محموله برای تحویل به وی آماده اتس عمل تحویل تحقق نیافته است. بر عکس آن، حالتی است که تخلیهکنندگان کالا، مقامات بندری یا متصدیان ترمینال، در نقش کارگزار گیرنده کالا عمل میکنند. هنگام تخلیه، عمل تحویل هم صورت گرفته است. برای جلوگیری از هرگونه شبهای بهترین راه این است که روز ورود کشتی، آغآز مرور زمان در نظر گرفته شود در مواردی که برای حمل پیاپی یک محموله دو بارنامه یا بیش از دو بارنامه حمل وجود داشته باشد (یعنی ترانس شیمنت کالا بهموجب دو بارنامه جداگانه صورت پذیرد) مرور زمان برای اقدام قضائی علیه اولین حملکننده، از اولین روز تخلیه آغاز میشود. وقتیکه تخلیه محموله در چند روز انجام گیرد، مرور زمان از هنگامی که آخرین بخش از محموله مورد بحث تخلیه شد، آغاز میشود. وقتیکه تخلیه محموله در چند روز انجام گیرد، مرور زمان از هنگامی که آخرین بخش از محموله مور بحث تخلیه شد، آغاز میشود. در مورد عدم تحویل، مرور زمان از روزی که قاعدتاً محموله باید تحویل داده شود آغاز میشود. در واقع این روزی است که کشتی انتظار میرفت کالا در آن باشد در بندر تخلیه مورد انتظار وجود دارد که محموله را تحویل دهد. اگر کشتی به بندر تخلیه مندرج در قرارداد وارد نشود این احتمال وجود دارد که حملکننده اصول قرارداد را نقض کرده باشد و در نتیجه مرور زمان قابل اعمال نخواهد بود. در واقع، در هر موردی که بتوان ثابت کرد که حملکننده اصول قرارداد را نقض کرده است مرور زمان اعمال نخواهد شد. مرور زمان در مورد یک بارنامه معمولاً یک سال است و در مورد بارنامه حمل مختلط یعنی بارنامهای که نه تنها حمل دریائی را بهعهده میگیرد بلکه شامل حمل و نقل جاد و راهآهن نیز هست معمولاً مقررات جداگانهای اعمال میشود. مروز زمان قابل اعمال در مورد این بارنامهها صریحاً در پشت بارنامه درج شده است که در بسیاری از موارد ۹ ماه است. البته در بارنامه شرکتهای حمل و نقل، ۶ ماه یا حتی ۱۱ ماه هم دیده شده است. 16- بستهبندی کالای بیمهشده برای حمل چگونه باید باشد؟
بستهبندی کالا ممکن است بهصورت کانتینر، پالت، صندوق، بشکه، کیسه، بندل یا فله حمل شود. برای مثال، چای در جعبههای مخصوص از نوع تحته سهلا با پوشش فویل آلومینومی در داخل جعبه برای جلوگیری از نفوذ رطوبت و عوامل دیگر بستهبندی میشود. ممکن است چندین جعبه در یک پالت قرار گیرند. کالاهای فرار نظیر تینر، آستون و غیره در چندین کارتن تشکیل یک پالت را میدهند. کالاهائی نظیر تیرآهن و الوار بهصورت بندل بر روی عرشه حمل میشود. کالاهائی که بر روی عرشه حمل میشوند بهموجب بیمهنامه عادی حمل و نقل تأمین بیمهای ندارند. در درون بعضی از کالاها بهویژه انواع الیاف از قبیل پنبه و پشم کنف، گرما توسعه پیدا میکند و بهعلت رطوبت ممکن است بهحدی برسد که ایجاد آتشسوزی خودبهخود کند. آتشسوزی خودبهخود کالا تحت پوشش بیمه حمل و نقل دریائی نیست زیرا که علت آتشسوزی در این موارد عیب ذتی است ولی اگر آتشسوزی به کالاهای دیگر سرایت کند خسارت آتشسوزی کالاهای دیگر تأمین بیمهای دارد. کارشناس باید توجه داشته باشد که بهموجب بیمهنامه حمل و نقل، خسارتهای ناشی از کهنگی، پارگی، نشتکردن و شکستگی، تأخیر یا عیبذاتی، یا خسارت ناشی از طبیعت یک کالا پوشش بیمهای ندارد مگر آنکه خلاف آن در قراداد بیمه توافق شده باشد.
|